Wat is collectievissen?
1. #Collectievissen is gezellig speuren naar foto’s, afbeeldingen en prenten in onze rijke collecties en archieven…
2. ..en deze delen op twitter met hashtag #collectievissen plus de “hashtag van de week”.
3. Elke dinsdagochtend wordt er een nieuw thema-van-de-week bekend gemaakt via facebook en twitter.
Het thema is vaak gebaseerd op een actualteit. Maar het kan ook gekoppeld zijn aan een nieuwe tentoonstelling of event of zomaar iets leuks… Suggesties zijn van harte welkom bij roger@infofilm.nl.
https://twitter.com/collectievisse
Na 5 jaar stopt #collectievissen
Nederland heeft een rijke collectie museumstukken en archieven. Op TWITTER visten we hierin met ‘collectievissen’, elke week via een ander thema. Dat nieuwe thema plaatste Infofilm / Museummedia elke week sinds juli 2016 op twitter. Afbeeldingen en teksten kwamen recent ook op INSTAGRAM.
U kunt hier alles lezen over collectievissen: https://museummedia.nl/collectievissen/
Ik wil graag iedereen bedanken (zie vooral ook de lijst op de internetpagina) die enthousiast en vaak ontzettend creatief hebben meegedaan! Het was een plezier om de verrassende afbeeldingen en teksten telkens weer te zien verschijnen.
Wie weet verzinnen we in de toekomst weer een ander leuk social media ‘spel’.
Ik wens jullie alvast fijne feestdagen en geniet met volle teugen van de prachtige collecties in onze Nederlandse #musea en #archieven.
Roger Busschots
Infofilm / Museummedia

Op twitter!
Collectievissen is een twitter-spel. Iedereen kan meedoen. Rond een bepaald thema gaan deelnemers op zoek in de collecties van musea en archieven naar foto’s, prenten en afbeeldingen. Samen met de hashtag #collectievissen posten de deelnemers die dan op hun twitter-account. @Museummedia_nl en @Collectievisse retweeten de tweets en liken ze. Iedere dinsdagochtend lanceert Museummedia een nieuw thema.
Samen met het @AfrikaMuseum in Berg en Dal ligt Infofilm/Museummedia aan de oorsprong van #collectievissen op #twitter.
Suggesties voor de wekelijkse thema’s van #collectievissen en vragen over musea.tv zijn zeer welkom bij roger@infofilm.nl of bel Roger Busschots 06 42 32 7770. Museummedia is een internationaal doorgeefluik voor musea en culturele instellingen. @Museummedia op twitter heeft meer dan 30.900 unieke volgers wereldwijd en @Museummedia_nl heeft er 11.900 in Nederland en Vlaanderen.
#collectievissen
[bron: Afrika Museum]
In Australië doen ze het al twee jaar en nu gaan ook Nederlandse musea op Twitter vissen naar collectie. Op 1 december 2011 nam het Afrika Museum (@AfrikaMuseumNL) het initiatief het Australische #collectionfishing naar Nederland te halen. Binnen een dag haakten 16 andere musea aan en inmiddels spelen grote aantallen musea en kunstliefhebbers mee.
Creatief kijken naar kunst
Iedere dinsdagochtend lanceert Museummedia een nieuw thema. De vissers (kunstliefhebbers, maar vooral ook musea) gaan op internet en in hun privé-archieven op zoek naar objecten die bij dat thema passen. Collectievissen daagt uit om op een andere manier naar kunstwerken te kijken. Onverwacht kunnen dan ineens verbanden met het thema gevonden worden en krijgt het werk misschien wel een heel andere betekenis.
De gevonden werken worden door de deelnemers met de hashtag ‘collectievissen’ via Twitter gedeeld. Dat levert bijzondere verzamelingen op die inmiddels via verschillende kanalen (pinterest, flickr, paper.li, scoop.it) in zijn geheel te bekijken zijn.
Het onzichtbare wordt zichtbaar
Natuurlijk gaat er niets boven een live bezoekje aan een museum. Toch heeft collectievissen twee belangrijke meerwaarden. Ten eerste ontstaat er interactie tussen musea en hun (potentiële) bezoekers. Hoe leuk is het als je na een mooie vangst een berichtje krijgt van het museum waar je opgeviste kunstwerk te vinden is? Daarnaast wordt duidelijk wat een prachtige kunstwerken er in de Nederlandse musea aanwezig zijn. In museumdepots liggen grote aantallen schitterende voorwerpen die alleen voor tijdelijke tentoonstellingen af en toe uit de kast worden gehaald. Het depot is in een museum het heiligste der heiligen: vaak mogen de meeste medewerkers er zelf niet eens komen. Veel musea doen pogingen die verborgen objecten via online collecties voor het publiek te ontsluiten. Collectievissen geeft kunstliefhebbers een reden om in die online collecties te duiken en het thema helpt bij het vinden van een weg in de grote verzamelingen.
In de online collectie van het Afrika Museum is het makkelijk vissen. Er kan gezocht worden op trefwoord en de vangst kan via de social media buttons meteen gedeeld worden. Gooi eens een hengeltje uit!
Wie vissen er mee?
Collectievissen is niet voorbehouden aan musea. Iedereen kan meedoen. Veel musea hebben hun collectie online staan, dus kom lekker grasduinen in de Nederlandse museumcollecties en deel je vondsten via Twitter met de wereld! Onderstaande organisaties vissen mee.
AAMU
Afrika Museum
Amateurfilmplatform
Batavialand
Beeld en Geluid
Bevrijdingsmuseum Zeeland
Bibliotheeknetwerk ZHZO
Bibliotheek Zwartewaterland
Bijbels Museum
CBG l Centrum voor familiegeschiedenis
Centraal Museum
CODA
Collectie Gelderland
Dordrechts Museum
Drents Archief
Erfgoedbank Waasland
Florence Nightingale Instituut
Gemeentemuseum Den Haag
Het Nieuwe Instituut
Kasteel Duivenvoorde
Koninklijke Bibliotheek
Koninklijk Museum voor Schone Kunsten Antwerpen
Kröller-Müller Museum
Kunst.nl
Liberaal Archief
Maritiem Museum Rotterdam
Musea Brugge
Museon
Museum Boerhaave
Museum Elburg
Museum JoCas
Museum Joure
Museum Krimpen
Museum Martena
Museum Meermanno
Museum Naturalis
Museum Volkenkunde
Museum voor Communicatie
Nationaal Orgelmuseum
Natuurmuseum Brabant
Nederlands Openluchtmuseum
Onderwijsmuseum
Openbare Bibliotheek Amsterdam
Open Beelden
RCE-Scheepsarcheologie
Regionaal Archief Leiden
SMAK Gent
Special Arts
Stedelijk Museum Kampen
Textielmuseum
The Art Writers
Tropenmuseum
Universitaire Bibliotheken Leiden
Van Abbe Museum
VOLG ONS
CONTACT
Museummedia
info@museummedia.nl