Concrete concepten voor marketing en pr voor uw museum
1. UP-TO-DATE MET KORTE VIDEOCLIPS
Museumbezoek stimuleren – Museummedia kan u ondersteunen om museumbezoek te promoten en te stimuleren met digitale, innovatieve en online expertise en kennisoverdracht.
Neem contact op met Roger Busschots, info@museummedia.nl, telefoon +31 6 42327770.
2. SOCIAL MEDIA PAKKET
Twitter, Facebook, Instagram… het kost uw pr-afdeling veel tijd om ze continu en strategisch te onderhouden. Museummedia kan solaas bieden en gebruikt daarbij haar grote netwerk op twitter en facebook (@Museummedia 32.000 unieke volgers en @Museummedia_nl 12.300 volgers in Nederland en Vlaanderen). Ook uw foto’s worden geoptimaliseerd voor online toepassingen. Vraag voor meer informatie naar Roger Busschots +31 (0)6 42 32 7770 of mail info@museummedia.nl.
3. MUSEA.TV LAAT VERRASSENDE MUSEA ONTDEKKEN
De website musea.tv laat bezoekers verrassende musea ontdekken in Nederland en Vlaanderen. De site is uiteraard gratis en volledig responsive zodat hij zowel op desktop en laptop als op smartphones en tablets heel prettig te bekijken is. Er zijn diverse manieren waarop u als museum of culturele instelling gebruik kunt maken van de nieuwe mogelijkheden van musea.tv.
U profiteert bovendien van exposure op de populaire social media-kanalen van Museummedia. (@Museummedia heeft op twitter wereldwijd meer dan 32.000 unieke volgers en @museummedia_nl heeft er 12.300 in Nederland en Vlaanderen).
Neem contact op met info@museummedia.nl of bel +31 (0)6 42327770.
Museum vlog
De museum vlog is een relatief nieuw verschijnsel. Een tijdelijke trend? Dat verwacht ik niet, eerder dat het op langere termijn een blijvende en nuttige aanvulling zal blijken te zijn op de pr en marketing activiteiten van musea. Wat is er mooier dan via een korte ‘persoonlijke’ video het enthousiasme van een museumbezoeker bij een tijdelijke tentoonstelling te ervaren? Of achter de coulissen of in de depots van onze mooie musea te kunnen kijken? Dat is wat bijvoorbeeld musea.tv gaat doen met haar youtube vlog-kanaal. Enthousiaste vloggers nemen u daar mee in hun beleving van nieuwe tentoonstellingen en unieke collecties. Ze laten u een andere kant zien van het rijke cultureel erfgoed van Nederland en Vlaanderen.
Stagiaire Anouk van de Reinwardt academie in Amsterdam deed voor Infofilm onderzoek naar het verschijnsel ‘vloggen voor musea’ en maakte zelf wekelijks een vlog voor musea.tv (een initiatief van Infofilm / Museummedia in Leiden).
Dat vloggen populair is bewijst het initiatief van Museumkids dat kinderen de kans biedt hun vlog te delen op de website van Museumkids.
Er is geen recept voor een succesvolle museum vlog. Vaak is er geen pijl op te trekken waarom de ene vlog ‘viral’ gaat en de andere niet. Duidelijk is wel dat een hoge frequentie, een persoonlijke aanpak en een mix met diverse andere social media-kanalen de grootste kans biedt op succes. Ik geef alvast vijf tips voor een sterke museum vlog:
- Imiteer niet de stijl van bekende vloggers maar probeer je eigen stijl te ontwikkelen die past bij de vormgeving en de opzet van uw museum
- Vlog één keer per week
- Vlog op een vast tijdstip bij voorkeur een tijdstip waarop blijkt dat veel mensen kijken
- Koppel uw vlog aan een of twee vaste personen die zelf in beeld komen en hun persoonlijke verhaal vertellen
- Maak de vlog kort, bij voorkeur tussen 1 en 4 minuten.
U mag me altijd bellen of mailen voor meer info over vloggen voor musea en andere innovatieve digitale toepassingen voor musea: Roger 06 42 32 7770, roger@infofilm.nl.
Musea.tv: http://musea.tv/
Youtube Musea.tv Vlog: https://youtu.be/tVHi2wT8C1w
VOLG ONS
CONTACT
Museummedia
info@museummedia.nl